KRAPPE ZEGE TEGEN LAAGVLIEGER UIT OTTOLAND

VVAC

11 mei 2019 15:00

D. (Dink) de Witte

Per traditie heeft De Zwerver moeite met het Ottolandse VVAC,  waartegen in de heenwedstrijd met 2-1 werd verloren.  In de thuiswedstrijd van jl zaterdag was dat weer niet anders.  Ofschoon het verschil op de ranglijst 24 punten bedroeg en VVAC op het randje van de nacompetitie voor behoud balanceerde was de eerste grote kans voor de bezoekers. Al na 2 minuten mocht  de boom-lange Joran Houweling  vrij voor doelman Bas Bijkerk  opduiken maar hij verslikte zich in deze buitenkans. Daarna nam De Zwerver het initiatief onder leiding van de beste man van het veld Jort van Meerkerk, die A junior Lennart Houweling een moeilijke middag bezorgde. Maar omdat bij de bezoekers  aanvoerder doelman Mathijs de Hoop  en de rijzige centrumverdediger Jelle de Wit een zeer goede vorm etaleerden bleef de Ottolanders  een vroege achterstand bespaard . VVAC probeerde met lange ballen het voetbal op het middenveld  te omzeilen en zag dat na  20 minuten bijna succes hebben maar Bas Bijkerk keerde met verve de inzet van de wel weer erg vrij voor hem opduikende Bart Koomans . Na deze tweede wake up call zette De Zwerver nog eens een tandje  bij. De aanvallen over links bleven uitermate gevaarlijk  en uiteindelijk rondde  Jort van Meerkerk met een harde schuiver in de verre hoek een door Guido Luiten en Lucas Adelino opgezette aanval knap af 1-0 . Een zucht van verlichting ontsnapte aan de thuissupporters die gretig uitkeken naar de volgende goal . Na een scherpe corner van Redouan El Akchaoui  kopte Gert Jan de Wit maar net over zijn eigen doel en ontsnapte VVAC . De kansen regen zich aaneen maar het doel werd niet getroffen. De anticlimax volgde na een half uur toen het rechter verdedigingsblok van De Zwerver zich liet verleiden door een vermeende uitbal en Bart Koomans vrij liet doorlopen waarna ook Bas Bijkerk kansloos was 1-1. De Zwerver probeerde na deze domper nog voor rust de bakens te verzetten  maar  de doorgebroken Jort van Meerkerk moest een aantal malen zijn meerdere erkennen in de prima uitkomende Mathijs de Hoop. Met een teleurstellende gelijke stand brak de rust aan. In de tweede helft kwam Frank Hendriks aan de aftrap voor Gauthier Luwawa  die van zijn directe tegenstander weinig kans had gekregen en ook tegen een gele kaart was aangelopen. Beide ploegen hielden in de eerste fase hun kruit droog en er gebeurde weinig spannends op het veld. Tot Jort van Meerkerk in de 65e minuut een bijna onmogelijke bal nog kon voortrekken en Frank Hendriks technisch heel knap inkopte 2-1. Bij een vrije trap van Sander Bos in de volgende minuut redde Bas Bijkerk knap.  En weer 2 minuten later werd De Zwerver een zuivere derde treffer onthouden. De voorbeeldig spelende aanvoerder Tom van der Linden mikte de bal op de paal en de attente Frank Hendriks was er als eerste bij om in te tikken. Helaas ging scheidsrechter De Witte mee in het onterechte vlagsignaal van de Ottolandse grensrechter, wat voor het nodige tumult zorgde onder de Kinderdijkse aanhang. Dat werd nog verergerd toen een vermeende handsgeval binnen de zestien niet werd gehonoreerd. Met nog 20 minuten op de klok kwam Mathijs Vermaat voor Redouan El Akchaoui in het veld. De Zwerver was nu heer en meester maar moest met de krappe voorsprong toch attent blijven op een counter. Jort van Meerkerk zag zijn vrije trap maar net door Mathijs de Hoop tot corner worden verwerkt en in de slotfase zag  matchwinnaar Frank Hendriks tot twee keer toe geen kans in vrije positie het doelsaldo voor zijn club op te vijzelen. Na afloop was er de opluchting over de overwinning maar ook het nieuws dat Arkel uit bij Streefkerk met 0-3 had gewonnen. Het blijft dus spannend met 3 punten achterstand en nog 2 wedstrijden te gaan. VVAC mag zich na de nederlaag samen met IFC gaan opmaken voor de nacompetitie voor het behoud van het 3e klasse schap. Opstelling: Bijkerk-Kuijpers, Verloop, vdRhee, Mike Lodder- vd Linden, ElAkchaoui(Vermaat), Adelino- Luwawa (Frank Hendriks),Luiten, van Meerkerk.