DE ZWERVER WORSTELT ZICH NAAR BELANGRIJKE ZEGE

Rozenburg 1

1 februari 2020 14:30

E.A. (Errie) de Leeuw

Na een turbulente wedstrijd waarin van goed voetbal maar sporadisch sprake was kon De Zwerver tegen middenmoter Rozenburg met de 2-1 winst een uitermate belangrijke driepunter bijschrijven waardoor het puntentotaal op 14 kwam en de aansluiting met de grote middenmoot werd behouden. Daarmee werd de huldiging vooraf van Kuijpers voor 500 en Luiten voor 250 wedstrijden in het 1e extra luister bijgezet. Dat de winst op De Schans zou blijven zag het lange tijd niet naar uit want Rozenburg was behalve de eerste tien minuten na rust  over de hele wedstrijd de betere ploeg. De bezoekers verzuimden echter vooral voor rust afstand te nemen in een wedstrijd die behalve door de 2 teams in hoge mate mede werd bepaald door de strakke wind, het loodzware veld en  scheidsrechter De Leeuw  , wiens beslissingen voor spelers en toeschouwers soms onnavolgbaar waren. Bovendien gebeurde dat ook regelmatig op grote afstand van de cruciale spelsituaties. Rozenburg startte sterk en kon vooral  over de rechterkant steeds gevaarlijk doorkomen. maar vd Laan verzuimde al binnen de minuut in vrije positie de score te openen. Nauwelijks 3 minuten later herhaalde De Bil dit kunststukje en toen de bal na 7 min via Woldeamanuel  dan wel achter doelman Bijkerk belandde besloot  de leidsman  na overleg met zijn assistent van Herk de goal wegens buitenspel af te keuren. De Zwerver kwam daarmee goed weg maar kon de bakens niet verzetten en ontsnapte na een kwartier weer toen  vd Laan net naast schoot. Omdat Luiten strak aan banden werd gelegd door het trapvaste centrale verdedigingsduo van Seventer/den Ouden  kon  alleen  Weijts  een paar keer  in scoringspositie komen  maar eerst miste zijn schot de juiste richting en de tweede keer werd hij neergehaald op de rand van de zestien  zonder een vrije trap te krijgen. Toch kwam De Zwerver vlak voor rust fortuinlijk en tegen de verhouding in op voorsprong toen Gelderblom zijn door de wind gedragen verre vrije trap via de binnenkant van de kruising en de grabbelende  handen van keeper Spiessens  net achter de lijn zag belanden 1-0.  Lang kon De Zwerver niet genieten want in de blessuretijd strafte vd Laan slap ingrijpen op het middenveld af met de gelijkmaker 1-1.Na rust kwam Robin Lodder zijn geblesseerde broer Mike vervangen als linksachter. De Zwerver startte furieus en na 3 min bediende Weijts Luiten die echter in volkomen vrije positie vanaf 3 m naast het gapende doel  schoot.  In de 51e min bediende Luiten vervolgens koppend de inkomende Gelderblom die de bal eveneens volkomen vrij  en van heel dichtbij over schoot. Na dit vuurwerk was het gedaan met de daden van de thuisploeg en zag Rozenburg opnieuw een goal voor buitenspel worden afgekeurd. De wedstrijd werd inmiddels grimmiger en er werden ook wat gele kaarten uitgedeeld. Bijkerk kon zich na 20 min onderscheiden door een vrije trap van Santra tot corner te verwerken. In de 70e min werd Luwawa bij een doorbraak door twee man neergehaald maar weer verzuimde de scheidsrechter een vrije trap te geven. Na een opstootje met Struijk waarbij Luiten naar de grond ging liepen de gemoederen weer hoog op maar ook dit werd met de mantel der liefde bedekt.  Met nog een kwartier te gaan sloeg De Zwerver plotseling toe toen Luiten werd neergelegd maar de bal nog voor de voet van invaller El Akchaoui kon krijgen die direct Weijts diep stuurde waarna de doelman  kansloos was op de strakke schuiver 2-1. De Zwerver rook plotseling weer een wellicht niet meer verwachte overwinning en Rozenburg zette een tandje bij waarna  de schermutselingen zich in snel tempo opvolgden en de scheidsrechter zich steeds meer voor problemen zag gesteld. In de 82e min na een opstootje waarbij ongeveer alle spelers waren betrokken besloot hij de wedstrijd te staken en de ploegen naar de kleedkamer te sturen voor een afkoelingsperiode. Na een zestal minuten werd de wedstrijd hervat met verdediger Hendriks voor de aangeslagen Luiten . De Zwerver kon in de overblijvende tijd met kunst en vliegwerk de winst over de streep trekken  al hing deze nog aan een zijden draadje omdat De Bil zijn schot nog via de paal in het veld zag stuiten en Woldeamanuel nog in vrije positie naast schoot. Volgende week wordt in Capelle a/d Ijssel gespeeld tegen SVS dat 4 punten meer heeft.  Opstelling: Bijkerk- vAntwerpen, Vermaat, Gelderblom, Mike Lodder (Robin Lodder)- Luwawa, Kuijpers, Verloop (EL Akchaoui),Adelino- Luiten (Hendriks),Weijts.
foto: Miranda Ducaat