KNAP GELIJKSPEL BIJ BEGIN COMPETITIE VOOR DE ZWERVER.

EBOH 1

19 september 2020 14:30

R. (Roel) Metsemakers

Zaterdag was de start van de voetbalcompetitie. En dat onder bijzondere omstandigheden. Het corona virus houdt niet alleen Nederland maar de hele wereld in zijn greep.

Op de Schans waren dan ook de nodige maatregelen genomen om aan de regels te voldoen.

De Zwerver had in oefen- en bekerwedstrijden wisselend succes gehad. Na de 8-0 nederlaag afgelopen week tegen Sliedrecht in de beker competitie waren de verwachting niet hoog gespannen nu er tegen één van de favorieten voor de titel in de 2e klas, EBOH uit Dordrecht, moest worden begonnen. Mede omdat de nieuwe trainer Joery van der Waal te kampen had met veel spelers die om verschillende redenen niet konden worden opgesteld.

Op een zon overgoten De Schans met veel toeschouwers mocht De Zwerver aftrappen. En binnen 20 seconden lag de bal op de stip bij EBOH. Spits Glenn Weijts werd onreglementair gestopt in het strafschopgebied. Aanvoerder Robert Kuijpers (die zelden een strafschop mist) zag zijn  inzet gekeerd door keeper Jan-Arie Kouwenhoven. Toen een minuut later EBOH gevaarlijk aan de andere kant doorbrak was het keeper Bas Bijkerk die een harde inzet van Regga Regales keerde, was het verhaal van de wedstrijd verteld. Het werd een wedstrijd tussen 2 goed voetballende ploegen met 2 uitstekende keepers. Vaak is een wedstrijd die in 0 – 0 eindigt saai maar deze middag bleef de wedstrijd van het begin tot het einde de toeschouwers boeien.

De Zwerver was in de eerste helft gelijkwaardig aan de tegenstander. De gevaarlijke aanvallen van EBOH werden rustig door de achterhoede (met Mathijs Vermaat en Dennis Bot in het centrum) onschadelijk gemaakt. En ook de beide backs Robin Lodder en Jasper Struijs konden hun tegenstanders in bedwang houden.

Trainer van der Waal had voor een sterk middenveld gekozen. Lars Ducaat moest op het laatste moment invallen voor Peter Smit en deed dat voortreffelijk. Samen met Austin Zwaal, Stef Verloop en de ervaren spelers Redouan El Akchaoui en Robert Kuijpers, ontregelden zij zo veel mogelijk de aanvallen van EBOH. Daardoor stond spits Glenn Weijts soms wel alleen maar met zijn tomeloze energie compenseerde hij dat.

Mooie aanvallen aan beide kanten zorgden er voor dat het genieten was voor de neutrale maar ook voor de “gekleurde” toeschouwers. Glenn Weijst zag harde schoten net naast gaan of gestopt worden door keeper Kouwenhoven. Redouan El Akchaoui kreeg na een prachtige steekpass van Stef Verloop een kans maar ook zijn schot werd gestopt. Ook Robert Kuijpers zag zijn harde schot op de paal belanden. Aan de andere kant moest Bas Bijkerk regelmatig zijn kunnen laten zien. Een schot van Jimmy Pieper ging net naast en ook inzetten van Noel Goossens en Jeremy Boshart troffen geen doel.

De niet opvallende maar uitstekend fluitende scheidsrechter Metsemakers was mede de oorzaak dat beide ploegen uiterst sportief met elkaar omgingen in deze wedstrijd.

Na de rust veranderde het beeld van de wedstrijd wel iets. EBOH had meer overwicht en via snelle aanvallen kwam De Zwerver verdediging meer onder druk te staan. Toch gaf men weinig kansen weg. Was dat wel het geval dan was het keeper Bas Bijkerk (de beste man van de wedstrijd) die zijn doel schoon hield.

Maar ook de aanval van De Zwerver bleef kansen krijgen. Glenn Weijts kreeg mooie kansen maar keeper Kouwenhoven was deze middag niet te passeren.

Beide trainers brachten via invallers nog om de wedsrtrijd naar zich toe te trekken. Trainer van der Waal bracht Mark Hendriks (terug na een blessure) in het veld voor Jasper Struijs en van Genderen voor Lars Duicaat. In de laatste minuten kwam als stormram nog Maurice Paardekoper voor Austen Zwaal in het veld maar de wedstrijd bleef op 0-0 steken.  Een goed begin voor De Zwerver en het belooft een interessant seizoen te worden.

Opstelling : Bas Bijkerk, Jasper Struijs (Mark Hendriks), Dennis Bot, Mathijs Vermaat, Robin Lodder,

Austin Zwaal (Maurice Paardekoper), Robert Kuijpers, Stef Verloop, Lars Ducaat (van Genderen), Redouan El Akchaoui,  Gl;enn Weijts.