6-1 WINST MEDE DOOR 4 DOELPUNTEN VAN GLENN WEIJTS.

Roda Boys/Bommelerwaard 1

28 mei 2022 14:30

S. van den Bergen

Sportpark de Maaskant
Veerdam 4
5308JH
AALST GLD
tel. 0418-671261

Ook Roda Boys in Aalst heeft net als De Zwerver op de Schans een prachtige grasmat. Op De Schans door een grasmaaier, bij Roda Boys door een robot. Tegen Roda Boys trad De Zwerver de afgelopen zaterdag in het veld. Een tegenstander die heel lang op de eerste plaats stond maar de laatste weken was afgezakt naar de tweede plaats. Dit ondanks de ambities die deze vereniging heeft om te promoveren naar de eerste klas. Het begin van de wedstrijd was voor Roda Boys. Mede door het slordige spel van de ploeg van trainer Joery van der Waal. Deze moest deze wedstrijd Robert Kuijpers en Lucas Adelino missen waardoor Mathijs Vermaat deze middag op het middenveld was opgesteld. Er kwamen scoringskansen voor Roda Boys door schoten van Armand Semani en Tom Diender. Gelukkig voor de Zwerver stond het vizier in deze beginfase nog niet op scherp en gingen de schoten over het doel. Ook keeper Bas Bijkerk moest regelmatig aan de bak om zijn doel schoon te houden maar toonde zich zoals gewoonlijk een betrouwbare sluitpost. Na 20 minuten kwam De Zwerver wat beter in het spel en kwamen er kansen voor de spitsen Glenn Weijts en Jermain Bebrout. In de 38e minuut dacht iedereen dat de Zwerver scoorde maar Glenn Weijts, prachtig vrij gespeeld door Redouan El Akchaoui, zag zijn schot in het zijnet gaan. Het keerpunt van de wedstrijd kwam in de laatste 5 minuten van de eerste helft. De uitstekend fluitende scheidsrechter van den Bergen kon niet anders dan in de 40e minuut een rode kaart te geven aan de laatste man van Roda Boys Jelle Schots die Glenn Weijts onderuit haalde op weg naar het doel van Roda Boys. De vrije trap door Glenn Weijts stuitte op de muur van de verdediging van Roda Boys en toen was Jermain Bebrout er als de kippen bij om de 1-0 voor De Zwerver binnen te tikken. Roda Boys moest met 10 man verder en was van slag. Een paar minuten later was het opnieuw raak. Een handsbal in het strafschopgebied resulteerde in een strafschop die uitstekend werd genomen door Glenn Weijts. Vlak daarna kon De Zwerver gaan rusten met een 2-0 voorsprong. Wie dacht dat De Zwerver na de rust makkelijk de voorsprong uit zou breiden kreeg ongelijk. Het was Roda Boys die na rust geconcentreerd bleef aanvallen terwijl De Zwerver niet echt meer durfde te voetballen. In de 57e minuut hielden De Zwerver supporters hun hart vast bij een vrije trap op de rand van het strafschopgebied door aanvoerder Toby Tan. Maar gelukkig keerde de muur het harde schot. In de 65e minuut kwam Guido Luiten in het veld voor Redouan El Akchaoui om wat meer aanvalskracht te krijgen. Maar De Zwerver had opnieuw geluk in de 65e minuut toen tijdens een scrimmage voor het doel van keeper Bas Bijkerk de bal door Almand Semani tegen de paal werd geschoten. Maar daarna pakte De Zwerver de draad weer op. Roda Boys werd onder druk gezet en in de 69e minuut was het na een hard schot van Guido Luiten dat Jesper Kusters Glenn Weijts in stelling bracht die zijn twee doelpunt liet aantekenen. Het verzet van Roda Boys was gebroken. Rick Verloop kwam in het veld voor Jermain Bebrout en de kansen om te scoren volgden zich op. Het was opnieuw Jesper Kusters die in de 74e minuut Glenn Weijts de bal toespeelde die beheerst de 4-0 liet aantekenen. Nadat Jesper Kusters nog een buitenspel doelpunt zag worden afgekeurd was het een misverstand op het middenveld van De Zwerver waardoor Nils Loef van Roda Boys een onverwachte kans kreeg en een tegentreffer liet aantekenen. Maar ook daarna was het De Zwerver dat volop kansen kreeg om de voorsprong uit te breiden. Nadat Rick Verloop tussen 3 verdedigers zijn harde schot net over zag gaan was het in de 85e minuut dat Guido Luiten een voorzet van Glenn Weijts afrondde met zijn hoofd en de 1-5 verscheen op het scorebord. Roda Boya was murf gespeeld. In de laatste minuut was het opnieuw Glenn Weijts die de eindstand bepaalde. Met een 6-1 overwinning stapte De Zwerver van het veld. De komende zaterdag kan het nog spannend worden. Als De Zwerver wint van de kampioen SVW dan moet Roda Boys ook winnen om de tweede plaats die recht geeft op een plaats in de na-competitie veilig te stellen. Anders heeft De Zwerver nog een toetje. Opstelling : Bas Bijkerk, Austen Zwaal, Dennis Bot, Mark Hendriks, Robin Lodder, Redouan El Akchaoui (Guido Luiten), Jesper Kusters, Mathijs Vermaat, Stef Verloop, Jermain Bebrout (Rick Verloop), Glenn Weijts.

De fotos van de wedstrijd zijn door Peter Lodder gemaakt en zijn hier te zien