PROMOTIESPROOKJE DUURT VOORT

2961AW
KINDERDIJK
tel. 078-6912840

De Schans vormde dinsdagavond de ambiance voor een Kinderdijks voetbalsprookje. Veel toeschouwers, heerlijke temperaturen, een prachtige voelbalmat en sfeervol vuurwerk waren de ingredienten vooraf bij de halve finale in de nacompetitie voor promotie naar de 1e klasse bij De Zwerver tegen 1e klasser Breukelen. De bezoekers arriveerden door de files om kwart over 7 en kregen met een kwartier uitstel niet echt veel tijd om zich te prepareren op dit belangrijke duel waarvoor om kwart voor 8 werd afgefloten.  De Utrechtse fusieclub van 2007 was tot op dit moment slechts 1e klasser en hoofdklasser geweest en moest in het duel met 2e klasser De Zwerver vechten voor het behoud van het 1e klasserschap. Dat is duidelijk niet gelukt want aan het eind van het sfeervolle duel stond er een eclatante 3-0 score voor de thuisclub op het bord. Aanvankelijk werd er mede gezien de belangen van beide kanten voorzichtig geopereerd. In de 4e minuut was er de eerste speldeprik van De Zwerver toen Glenn Weijts zijn vrije trap tot corner zag worden verwerkt. Maar 2 minuten later waren de rapen al gaar toen de overigens prima en rustig fluitende scheidsrechter van Dijk uit Etten Leur eerst een vermeende handsbal in het Utrechtste starfschopgebied over het hoofd zag en ook de daarop volgende overtreding op de theatraal ter aarde stortende  Guido Luiten met de mantel der liefde bedekte. De Zwerver toonde zich in die eerste fase met de zeer actieve Luiten de meest gevaarlijke ploeg maar tot doelpunten leidde dit niet al was Luiten er in de 37e minuut heel dichtbij toen hij een voorzet van Robert Kuijpers koppend net niet kon afronden. In de laatste 10 minuten voor de pauze rammelde ook Breukelen wat voorzichtig aan de poort maar het vizier stond bij enkele goede mogelijkheden niet op scherp. Toen het rustsignaal aanbrak waren beide ploegen er niet in geslaagd ook maar 1 schot tussen de palen te richten. Dat spelbeeld veranderde radicaal in het tweede bedrijf toen De Zwerver naar het favoriete doel ging spelen dus “naar de kantine”. Al in de eerste minuut was de voor rust prima aan banden gelegde Weijts dichtbij de openingsgoal maar zijn slimme lob werd door de doelman uit de bovenhoek getikt. In de 51e minuut zag Weijts zijn snoeiharde vrije trap rakelings over gaan. Maar ook Breukelen liet zich niet onbetuigd en Bas Bijkerk moest met de voet redding brengen in de korte hoek. De Zwerver stond in die beginfase onder druk en zag ook nog een kopbal van een van de lange spitsen op de lat belanden. Door prima doorzetten van de weer volijverige Jesper Kusters waarbij hij een verdediger de bal ontfutselde op de achterlijn kreeg Weijts de bal voor de voeten en schoot vervolgens in de 62e minuut snoeihard onder de lat 1-0. Een orkaan van vreugde barstte los bij dit onverwachte succes. Breukelen trachtte met man en macht de bakens te verzetten en Bijkerk werd gered toen Mathijs Vermaat koppend te nauwer nood een inzet tot corner kon verwerken. Maar in de 66e minuut kreeg Breukelen toch een grote kans op de gelijkmaker toen Vermaat de bal ongelukkig op de hand kreeg en arbiter van Dijk een strafschop gaf. Bijkerk werd daarop de held van De Schans door de door het midden genomen strafschop van Molenbeek met de voet uit het doel te houden. Deze mentale domper was het definitieve breekpunt voor de bezoekers. In de 70e minuut bracht trainer vd Waal met Redouan El Akchaoui voor de licht aangeslagen Jesper Kusters een andere speelwijze in de ploeg. De technisch begaafde middenvelder zette direct de lijnen uit en bracht met steekpasses Luiten tot tweemaal toe in scoringspositie. Ook zijn corner kon door Luiten net niet tot doelpunt worden gepromoveerd. Van Breukelen was weinig meer te zien en het wachten was op de volgende goal en natuurlijk kwam die weer van Weijts die met een doffe knal onder de lat in de 83e minuut voor de 2-0 zorgde. Bij een schaarse uitval van de bezoekers kon de bal nog tot corner worden verwerkt maar daar bleef het bij. Inmiddels waren ook Rick Verloop voor een luid bejubelde Weijts en Gauthier Luwawa voor Stef Verloop nog ingevallen. In de blessuretijd kwam de kers op de taart toen El Akchaoui net over de middenlijn de bal in zijn bezit kreeg en vervolgens de achter uit struikelende keeper met een geweldige lob net onder de lat het schaamrood op de kaken joeg 3-0 en een geweldige apotheose want direct na deze goal blies de scheidsrechter voor het einde. Door deze overwinning speelt De Zwerver a.s. zaterdag de finale voor de promotie naar de 1e klasse om half 3 in Dinteloord tegen Yerseke dat Wieldrecht met 4-0 kansloos liet. En wie had dat bv 3 wedstrijden voor het einde van de competitie kunen bedenken? Opstelling: Bijkerk- Kuijpers,Vermaat,Zwaal,Lodder-Bebrout,Adelino,Stef Verloop(Luwawa), Kusters(El Akchaoui)- Luiten, Weijts.