DE ZWERVER WINT OLD FIRM NA VELE JAREN.

Nieuw Lekkerland 1

12 november 2022 14:30

S. van Egmond

Sportpark De Schans
Smitweg 6
2961AW
KINDERDIJK
tel. 078-6912840

Al weken lang werd er uitgekeken naar de wedstrijd van De Zwerver tegen Nieuw Lekkerland. Naast de verhalen binnen de verenigingen waren er de vele verhalen in de pers. Hele pagina’s werden er vol geschreven over deze wedstrijd. Na vele jaren speelden beide clubs in de zelfde competitie en was de Old firm weer in ere hersteld. Op de wedstrijddag werd er ook een boek uitgebracht over de vele wedstrijden in het verleden tussen de beide clubs. Geschreven door Piet van Genderen en geassisteerd door Jan de Vos en Leen Smit. Een boek alleen over de wedstrijden tussen De Zwerver en Nieuw Lekkerland. En dat het een bijzondere wedstrijd werd bleek wel. Bijna 2000 bezoekers omzoomden het veld op De Schans. Oude tijden herleefden. Veel spandoeken, vuurwerk en ook veel oud voetballers van beide clubs hadden de weg naar De Schans gevonden. Bijzonder was dat ondanks al het vuurwerk er aan het begin van de wedstrijd een minuut stilte in acht werd genomen voor de overleden oud trainer van Nieuw Lekkerland en bekend figuur in Alblasserdam Wout Plaisier.

Onder leiding van scheidsrechter Stefan van Egmond, geassisteerd door twee neutrale assistenten, werd er afgetrapt. In de 2e minuut was het bijna raak voor Jesper Kusters die zijn schot zag worden gekeerd door keeper Rik de Vries. De Zwerver was gehandicapt door het ontbreken van spits Glenn Weijts (wordt binnenkort geopereerd en is voorlopig uitgeschakeld) en ook laatste man Dennis Bot eveneens geblesseerd. Daar kwam na 9 minuten spelen nog een tegenvaller bij omdat Mark Hendriks geblesseerd het veld moest verlaten. Stef Verloop werd zijn vervanger. Daardoor was er een compleet nieuwe verdediging voor De Zwerver. In het centrum waren dat Austen Zwaal, Stef Verloop en Nathan Silië met beide backs Robin Lodder en Jasper Struijs (voor het eerst in de basis). Dat er spanning op de wedstijd zat was te merken aan het spel. Het was slordig en vaak ontbrak de eindpass. Rik Verloop was door zijn snelheid een plaag voor de Nieuwe Lekkerland verdediging maar zijn afwerking was onnauwkeurig. Ook Nieuw Lekkerland probeerde met lange ballen de verdediging van De Zwerver onder druk te zetten maar kreeg slechts af en toe een kans. Maar dan stond de ook weer deze middag goed keepende Siggy Schutte in de weg. Gelukkig had de uitstekende scheidsrechter Egmond er goed het oog op en kon de af en toe oplaaiende emoties in de hand houden. Gedurende de eerste helft was het De Zwerver die probeerde via verzorgd voetbal het doel van Nieuw Lekkerland te zoeken. Daarbij waren het Redouan El Akchaoui en Lucas Adelino die het middenveld in handen hadden. Nadat Robin Lodder in de 41e minuut een harde vrije trap door keeper Rik de Wit tot corner zag worden verwerkt brak de rust aan met een 0-0 stand.  De tweede helft werd iets aantrekkelijker. Beide teams gingen voor de winst aangemoedigd door de enthousiaste achterban. Nieuw Lekkerland was het dichts bij een doelpunt in de 55e minuut toen een hard schot via een voet van een Zwerver verdediger op de lat uiteenspatte. In de 73e minuut werd de uitstekend spelende Jasper Struijs (die Damien Muller weinig ruimte liet) vervangen door Youssef Lamrid. Het laatste gedeelte van de wedstrijd werd steeds spannender. Vooral toen de scheidsrechter in de 78e minuut een ongelukkige handsbal bestrafte met een strafschop voor Nieuw Lekkerland.  Maar ook bij de ervaren aanvoerder Niels Brekelmans speelde de spanning een rol en hij zag zijn strafschop tot vreugde bij alles wat De Zwerver was naast gaan. Het breekpunt in de wedstrijd kwam in de 83 e minuut. De Zwerver was volop in de aanval en zette de Nieuw Lekkerland verdediging onder druk. Er kwamen 3 corners uit voort . Nadat Redouan El Akchaoui er twee had genomen was het een lastige corner van Jermain Bebrout die keeper Rik de Wit verkeerd beoordeelde. Via zijn handen verdween de bal in het net. Een explosie van vreugde op het veld bij de Zwerver spelers evenals bij de supporters en de stand 1-0 verscheen op het scorebord. In het laatste gedeelte van de wedstrijd was het De Zwerver die alles op alles zette om de voorsprong te verdedigen. De licht aangeslagen Rik Verloop werd nog vervangen door Jelle Smidt. Maar na 95 minuten blies scheidsrechter van Egmond voor het slot en stroomden vele supporters het veld op om de spelers van DE Zwerver te feliciteren. Het leek wel een kampioensfeest!  Het bleef lang druk op De Schans. Opstelling : Siggy Schutte, Jasper Struijs, Austen Zwaal, Mark Hendriks (Stef Verloop) Nathan Silië, Robin Lodder, Redouan El Akchaoui, Lucas Adelino, Jermain Bebrout, Rik Verloop (Jelle Smidt) en Jesper Kusters.

Het geweldige boek The Old firm is bij de administratie van De Zwerver te verkrijgen voor Euro 5