ONGEZELLIGE EN SLECHTE DERBY (plus fotos)

Nieuw Lekkerland 1

1 april 2023 15:00

Anoniem

Sportpark Excelsior
Tiendweg 10
2957TJ
NIEUW-LEKKERLAND
tel. 0184-681314

Of het aan het weer lag, aan de datum 1 april, aan het slechte kunstgrasveld of aan andere factoren maar de derby tussen Nieuwe Lekkerland en De Zwerver was één van de slechtste in de afgelopen jaren. In het boek van Piet van Genderen over de “old firms” staan vele verhalen over wedstrijden die van begin tot het einde bol stonden van de spanning. Niet altijd goed maar wel vol vuurwerk op het veld. Zaterdag was er wel veel vuurwerk maar dan buiten het veld. En  uiteindelijk was het enige vermeldingswaardige feit van de wedstrijd een verkeerde inspeelpass van een Zwerver middenvelder die leidde tot het enige doelpunt. De pass kwam terecht bij Sven Schilders die volkomen vrij voor keeper Siggy Schutte de bal in de hoek schoof.  Tot dan was er weinig gebeurd op het veld en in het verloop van de wedstrijd zou er ook weinig gebeuren. Misschien was De Zwerver geïmponeerd door het harde en fysieke spel van Nieuw Lekkerland. In het eerste kwartier moest vooral aanvoerder Lucas Adelino het ongelden. Een paar harde overtredingen moest hij ondergaan en ook keeper Siggy Schutte werd twee keer onderuit gehaald. Het werd een wedstrijd tussen twee spelstijlen. De Zwerver probeerde via combinatievoetbal de aanval te zoeken terwijl Nieuw Lekkerland via lange ballen en fysiek spel tegenstand bood. Trainer Joery van der Waal had een viermans middenveld opgesteld met Redouan El Akchaoui, Lucas Adelino, Stef Verloop en Jesper Kusters. Maar die kregen weinig grip op de wedstrijd. Daardoor kwamen  de beide spitsen Rik Verloop en Jermain Bebrout niet echt in een positie om gevaarlijk te worden. De achterhoede van De Zwerver had weinig moeite om de aanval van Nieuw Lekkerland onder controle te houden. Met het centrale duo Nathan Silië en Austen Zwaal, geassisteerd door de beide backs Tom Ferier en Robin Lodder kreeg de tegenstander weinig kans om doelman Siggy Schutte het moeilijk te maken. Ook aan de andere kant had de Nieuw Lekkerlandse verdediging het niet moeilijk tegen de beide aanvallers van De Zwerver. Daardoor kreeg de keeper van Nieuw Lekkerland Nick Schutte het ook niet moeilijk deze middag. De wedstrijd stond vol verkeerde passes, verlies van de bal, en vele overtredingen. Daardoor was er zeker voor de neutrale toeschouwer weinig te genieten. En zoals geschreven was het in de 20e minuut van de eerste helft dat het enige doelpunt van de wedstrijd viel. Volkomen in lijn met de wedstrijd. Geen mooie aanval maar een verkeerde pass die bij de vrijstaande Sven Schilders terecht kwam. 1-0 voor Nieuw Lekkerland en dat werd door de fanatieke aanhang van Nieuw Lekkerland met gejuich begroet. De Zwerver liet zich niet uit het veld slaan maar kreeg geen vat op het spel. De rust brak dan ook aan met een voorsprong voor Nieuw Lekkerland. De Zwerver begon na de rust in de zelfde opstelling maar in de 60e minuut bracht trainer Joery van der Waal Jorie Bieren in het veld voor Jermain Bebrout. Door zijn snelheid kwam er wel iets meer vaart in het spel maar ook daarna kwam het doel van Nieuw Lekkerland niet echt in gevaar. Om nog meer aanvalskracht te brengen werd middenvelder Redouan El Akchaoui naar de kant gehaald voor de van een blessure terugkomende Glenn Weijts. Ook Youssef Lamrid kwam nog in het veld voor de leeg gespeelde Rik Verloop. Maar ook deze wijzigingen brachten geen veranderingen in het spelbeeld. Beide keepers met dezelfde naam hadden een makkelijke middag. Naast het vuurwerk (in de tweede helft verboden door scheidsrechter van Elswijk) was er nog een groep relschoppers uit Dordrecht die zorgden dat het  buiten het veld ongezellig werd. De politie herstelde de rust. Zo kwam de derby na 100 minuten tot een einde met een overwinning voor Nieuw Lekkerland. Opstelling : Siggy Schutte, Tom ferier, Nathan Silië, Austen Zwaal, Robin Lodder, Redouan El Akchaoui (Glenn Weijts), Lucas Adelino, Jesper Kusters, Stef Verloop, Rik Verloop (Youssf Lamrid), Jermain Bebrout (Jorie Bieren).
Van de wedstrijd zijn ook fotos gemaakt door Peter Lodder en zijn hier te zien