DE ZWERVER HEEFT GEEN KIND AAN UNITAS

Unitas 1

20 april 2019 14:00

A.H. (Ad) van Drunen

De Zwerver beleefde zaterdag onder zomerse omstandigheden een wel heel erg gemakkelijke middag bij degradant Unitas. Geen moment konden de veelal jeugdige roodbroeken tegen een solide Kinderdijkse verdediging de indruk wekken te vechten voor hun laatste minieme kans (ook afhankelijk van de uitslagen van de concurrentie) om nog de nacompetitie te bereiken. Met de knappe overwinning van een week eerder tegen directe concurrent IFC bleek het laatste kruit verschoten. Keeper Bijkerk had met vd Linden als centrale verdediger voor zich in plaats van de afwezige vd Rhee dan ook een ongewoon rustige middag met twee gevaarlijke situaties in de hele wedstrijd. . Voor rust moest hij een keer in actie komen bij een van richting veranderde vrije trap van Libretto en in de laatste minuut werd hij geklopt met een kopbal maar op de doellijn gered door Robin Lodder. Toen stond het al 0-5 en die uitslag had heel wat hoger kunnen en moeten zijn gezien de legio kansen die een freewheelend De Zwerver voor zichzelf had geschapen. Al na 5 min reageerde de uitstekende jonge keeper in ’t Veld knap op een knal van Luiten en 2 min later was hij weer de sta in de weg in een directe confrontatie met dezelfde speler . De Zwerver had volledige controle over de wedstrijd maar bij de kundige opbouw en de vlijtige acties ontbrak veelal de eind pass, waardoor onder de zware weersomstandigheden veel onnodige energie verloren ging. Luiten ontpopte zich tot een niet aflatende aanjager op jacht naar goals en halverwege de eerste helft zag hij alweer een schot net tot corner worden verwerkt. Uit deze door El Akchaoui goed aangesneden hoekschop kon Luiten tot zijn grote opluchting eindelijk de dik verdiende 0-1 inkoppen. De voor de geblesseerde van Meerkerk in de basis gestarte Bieren werd naarmate de wedstrijd vorderde steeds brutaler in zijn acties en kwam een aantal malen gevaarlijk door mede door het goede inspelen van Luiten. De aanvalsgolven bleven via de vleugels met de beweeglijke Luwawa en Bieren op de uitblinkende keeper van Unitas afkomen maar het duurde tot 10 min voor rust tot de lang verwachte 0-2 viel . Met een geniale pass vanaf eigen helft stuurde Luiten zijn pupil uit JO19 de diepte in en Bieren maakte het met een strakke schuiver prachtig af. In de laatste 10 minuten voor rust ontstonden er nog een aantal open kansen maar in vrije positie konden Bieren, Luiten , Luwawa en Kuijpers tot verbazing van de aanwezige roodzwarte supporters het gapende net niet vinden. Het afgeblufte Unitas haalde dan ook opgelucht adem toen het met slechts 0-2 mocht gaan rusten. Na rust ging De Zwerver met dezelfde gretigheid op jacht naar een grotere score en El Akchaoui , Bieren , Luwawa en Luiten waren daar binnen 10 minuten heel dichtbij maar wederom stak de uitstekende in ’t Veld daar een voet voor of de bal ging net naast of voorlangs . Ook een uitstekende kopstoot van Luiten werd door de Unitas keeper gepakt en nadat de onvermoeibare Luiten ook nog de paal had geraakt werd het na bijna 20 min 0-3 en weer was Bieren op de rand van buitenspel de afmaker nadat hij eerst uiterst koelbloedig de keeper had omspeeld. Met nog een kwartier op de klok zette trainer Knook zijn eerste wissel in met Weijts voor vd Linden.En kort hierop mochten ook Vermaat voor Luiten en Munoz voor Kuijpers hun opwachting maken. De frisse krachten verzilverden hun invalbeurt op de juiste wijze. Bij een van zijn eerste balcontacten schoot Munoz op de paal en bij zijn volgende actie werd hij neergelegd waarop de goed fluitende van Drunen in de 35e minuut onverbiddelijk naar de stip wees. Het slachtoffer zelf schoot de strafschop strak in 0-4. Uit een afgeslagen corner van El Akchaoui werd het 5 minuten voor tijd ook nog 0-5 doordat Weijts met een halve omhaal knap scoorde . Doordat Arkel met 4-0 van Groote Lindt won steeg De Zwerver naar de 2e plaats. De achterstand op Arkel is weliswaar 6 punten maar De Zwerver heeft nog 2 wedstrijden in te halen en dus alles nog in eigen hand. Ook kan er dan aan het nu nog nadelige doelsaldo van 3 goals worden gewerkt in de inhaalwedstrijden tegen Alblasserdam (22 april) en Groote Lindt (4 mei) . Vlg week zaterdag 27 april (Koningsdag) is er geen programma vastgesteld. Op 22 april wordt op Souburgh ook ingehaald tussen DeAlblas en Groote LIndt en hier is de 2e periodetitel de inzet voor de winnaar en bij een gelijkspel gaat die prijs naar De Zwerver. Het belooft dus een bijzondere 2e Paasdag te worden op Sportpark Souburgh. Opstelling : Bijkerk-Kuijpers(Munoz),Verloop, vdLinden(Weijts), Mike Lodder- Robin Lodder, El Akchaoui, Adelino-Jorie Bieren,Guido Luiten(Daniel Munoz),Gauthier Luwawa.