DE ZWERVER WINT IN MATIGE DERBY.

De Alblas 1

13 oktober 2018 15:00

A.L. van Honk

Afgelopen zaterdag speelde De Zwerver zijn eerste derby tegen De Alblas. Een tegenstander waar in het verleden vaak van werd verloren. De verwachtingen van vele Zwerver supporters waren dan ook laag gespannen ondanks de flinke overwinning van de ploeg in de week ervoor.

Het was zaterdag ook tropisch warm met hoge temperaturen en dat half oktober. Het gebeurt ook niet vaak dat er dan nog drinkpauzes worden ingelast door de scheidsrechter.

De Zwerver trad aan zonder Mathijs Vermaat (net vader geworden) waardoor Simon van der Rhee zijn positie naast Niels Verloop innam. Het werd een rommelige wedstrijd waarin beide ploegen er niet in slaagden om veel lijn in hun spel te brengen. Vele passes kwamen niet aan en daardoor werd het geen boeiende wedstrijd wat wel was verwacht. Aanvallers kwamen niet echt los van hun verdedigers en diverse spelers haalden niet hun gebruikelijk niveau. Er was wel de spanning wie er met de punten van door zou gaan.

Onder leiding van de rustig leidende scheidsrechter van Honk was het begin aantrekkelijk. In de eerste minuten moest keeper Bas Bijkerk aan de ene kant al handelend optreden bij een laag schot terwijl aan de andere kant Glenn Weits een vrije trap van Redouan El Akchaoui net niet onder controle kon krijgen. Maar net als in de vorige wedstrijden was het De Zwerver die op een vroege voorsprong kwam door een doel punt in de 13e minuut. Een inworp van Robert Kuypers werd door Guido Luiten doorgekopt en kwam bij de vrijstaande Redouan El Akchaoui terecht en diens harde schot ging onder keeper Rene de Ruiter door in het doel. 1-0 voor De Zwerver.

De Alblas probeerde de bakens te verzetten en vooral de gevaarlijke en bewegelijke aanvaller Natanja de Haan maakte het de verdediging van De Zwerver wel lastig.

Maar echte gevaarlijke momenten kwamen er niet voor de doelen van beide teams. In de 29e minuut was het een snelle en gevaarlijke aanval van De Zwerver. Een uitstekende pass van Robert Kuijpers bereikte de vrijstaande Guido Luiten. Zijn harde schot werd keurig gekeerd door keeper de Ruiter.  De Zwerver bleef de gevaarlijkste ploeg maar tot echte grote kansen kwam dat niet. Na 45 minuten blies scheidsrechter voor de rust en konden beide trainers proberen hun teams aan te moedigen om nauwkeuriger te spelen.

Het begin van de 2e helft beloofde ook wel beter voetbal. De Alblas ging aanvallen en er ontstonden wat kleine kansen. In de 5e minuut een grote scrimmage voor het doel van keeper Bas Bijkerk maar de verdediging klaarde het gevaar. In de 55e minuut was er een ongelukkige botsing tussen Tom van der Linden en een verdediger van De Alblas. Na enkele minuten van behandeling moest de aanvoerder van De Zwerver het veld op een brancard verlaten met een zware blessure. Tegenslag voor De Zwerver. Zijn vervanger werd Robin Lodder.

Nadat in de 60e minuut een goede voorzet van Dani Munoz net niet door Guido Luiten onder controle kon worden gebracht was het vlak daarna wel raak. In de 61e minuut was het Redouan El Akchaoui die vanaf 25 meter keeper Rene de Ruiter verraste met een hard schot dat in het dak van het doel verdween. 2-0 voor De Zwerver. In de 65e minuut werd een doelpunt van Simon van der Rhee afgekeurd om onduidelijke redenen. Toch bracht ook de voorsprong geen rust in het spel van De Zwerver. terwijl De Alblas onmachtig was om het De Zwerver verdediging echt moeilijk te maken. Aanvaller Glenn Weits had het moeilijk tegen laatste man André de Vos terwijl ook Dani Munoz niet echt los kwam van zijn tegenstander. In de 82e minuut bracht trainer Edward Knook nog Frank Hendriks in het veld voor Dani Munoz. Aanvoerder Jeffrey Gelderblom van De Alblas liep in de laatste minuten nog een zware blessure op bij een botsing met keeper Bas Bijkerk en moest het veld verlaten. Scheidsrechter van Honk liet daardoor nog wat doorvoetvallen in blessure tijd maar maakte daarna een eind aan deze rommelige wedstrijd die wel terecht door De Zwerver werd gewonnen.

De vele toeschouwer hadden dan wel geen goede wedstrijd gezien maakt vermaakte zich wel op het gezellige terras van De Alblas.

Opstelling

Bas Bijkerk, Robert Kuijpers, Simon van der Rhee, Niels Verloop, Mark Hendriks, Redouan El Akchaoui, Tom van der Linden (Robin Lodder), Jort van Meerkerk, Guido Luiten, Glenn Weits, Dani Munoz (Frank Hendriks)

De fotos, gemaakt door Arnold van Meerkerk,  van de wedstrijd staan hier.