STERKER DE ZWERVER WINT VERDIEND.

Streefkerk 1

3e klasse C

9 februari 2019 14:30

L. Hendrix

Na een lange winterstop was het zaterdag de eerste wedstrijd in het nieuwe jaar voor De Zwerver. Op een zaterdag waar de stank ook in Streefkerk goed merkbaar was van de tankwagen in Alblasserdam en met een stormachtige wind was het moeilijk voetballen op het kunstgrasveld van Streefkerk.

De Zwerver had het in het begin lastig tegen de thuisploeg. Deze begon sterk aan de wedstrijd. Na 10 minuten was het dan ook al raak. Een voorzet vanaf rechts kwam bij de altijd gevaarlijke spits Andy van Vugt terecht en die kon vrij inkoppen. Keeper Bas Bijkerk was kansloos. 1-0 voor de thuisploeg. Vlak daarna behoedde Bas De Zwerver voor een grotere achterstand. Andy van Vugt kon vrij doorlopen maar de keeper van De Zwerver lag op de goede plek.

Daarna nam De Zwerver het initiatief over. Men probeerde via combinaties het doel van Streefkerk te bereiken. En hoewel mede door de harde wind, die dwars op het veld stond, passes niet altijd aankwamen was er meer druk op het doel van Streefkerk. De altijd sleurende Gauthier Luwawa op rechts was zijn tegenstander vaak te snel af. En dat bracht succes. Op het middenveld was het Lucas Adelino (belangrijk op het middenveld deze middag) die de bal veroverde en door gaf aan Gauthier. En in de 30e minuut  passeerde die zijn tegenstander en bereikte Redouan El Akchaoui in het strafschopgebied. Redouan verraste keeper Rick Reitsma met zijn schot en de bal verdween in de uiterste hoek. De stand 1-1 verscheen op het scorebord.

Of het aan de wind of het veld lag maar er waren vele (kleine) blessures daardoor bleef het een rommelige wedstrijd mede door de veel pratende spelers en scheidsrechter.

In de 38e minuut was het Jort van Meerkerk die vrij op de keeper door kon gaan maar volkomen onterecht werd teruggefloten voor buitenspel. Zo bleef De Zwerver de meeste gevaarlijke ploeg. In de laatste 2 minuten van de eerste helft was het eerst een hard schot van Robert Kuijpers die over de lat ging terwijl vlak daarna een vloeiende combinatie eindigde met een schot net over het doel door Lukas Adelino.

Na de rust begon De Zwerver met hetzelfde spelbeeld. Aanvallen via combinaties. Er kwamen kansen voor Guido Luiten en Jort van Meerkerk maar het vizier van de aanvallers stond nog niet op scherp. De verdediging van Streefkerk kon die nog onschadelijk maken.

De Zwerver moest wel opletten op de counters van Streefkerk. Maar Simon van der Rhee en Niels Verloop hielden het centrum van de verdediging gesloten en in een enkel geval was het keeper Bas Bijkerk die betrouwbaar zijn doel schoon hield.

In de 52e minuut was het opnieuw een voorzet van Gauthier Luwawa die net niet door Guido Luiten kon worden omgezet in een doelpunt. Maar een doelpunt voor De Zwerver kon niet uitblijven.

Trainer Edward Knook bracht in de 75e minuut Tom van der Linden in het veld voor Robin Lodder en Frank Hendriks voor de moegestreden Gauthier Luwawa. Na een zware blessure was het fijn om aanvoerder Tom van der Linden weer in het veld te zien verschijnen. Met zijn inzicht op het middenveld kwam er nog meer druk op Streefkerk.

In de 77e minuut was het opnieuw Redouan El Aklchaoui die van zich liet spreken. Op 20 meter van het doel kreeg hij de bal en in plaats van de combinatie verder te zoeken schoot hij met veel effect de bal over keeper Rick Reitsma heen.  2-1 voor De Zwerver. De vele Zwerver supporters haalden opgelucht adem. Na diverse onnodige verliespartijen in de eerste helft van het seizoen was een overwinning nodig om weer zelfvertrouwen te krijgen. In het laatste kwartier van de wedstrijd kwam De Zwerver niet verder meer in gevaar en speelde de wedstrijd rustig uit. Toen scheidsrechter Hendrix na 90 minuten afblies konden De Zwerver spelers 3 punten mee terugnemen naar De Schans. Hopelijk kan men deze goede start van de 2e seizoen helft verder doorzetten in de komende wedstrijden.

Opstelling L Bas Bijkerk, Robert Kuijpers, Simon van der Rhee, Niels Verloop, Mark Hendriks, Jort van Meerkerk, Lukas Adelino, Redouan El Akchaoui, Robin Lodder (Tom van der Linden), Gauthier Luwawa (Frank Hendriks), Guido Luiten.