BAS BIJKERK MAN VAN DE WEDSTRIJD OP DE SCHANS.

Zwaluwe 1

2e klasse/3e klasse 2e kl F-3e kl C-D

8 juni 2019 14:30

R.L.C.M. (Roy) Labeur

Waren er voor de wedstrijd zware buien en harde wind, tijdens de wedstrijd waren de omstandigheden een stuk beter. De spelers hadden weinig last van de harde windvlagen op het goed bespeelbare veld.

Er werd gespeeld in de tweede ronde van de nacompetitie na de gewonnen wedstrijd tegen sv Capelle. Nu was 2e klasser Zwaluwe de tegenstander.

Het was De Zwerver dat van begin af aan de tegenstander onder druk zette. Gedurende het eerste halfuur had keeper Bas Bijkerk alleen een paar terugspeel ballen te verwerken. Zonder de met vakantie vierende Lucas Adelino en Jort van Meerkerk en de geblesseerde Niels Verloop had trainer Edward Knook Robin Lodder op het middenveld gezet en Mark Hendriks op de linksback positie.

De verdediging van Zwaluwe maakte in het begin een onzekere indruk. In de 7e minuut was het bijna Guido Luiten die gebruik maakte van een verkeerde terugspeel bal om een doelpunt te maken maar de bal ging net naast. In de 12e minuut was het Glenn Weijts die goed voorzette maar de kopbal van de spits van De Zwerver ging over het doel van keeper Wesley Dekkers. De Zwerver kreeg een aantal corners die met veel moeite door de Zwaluwe verdediging werden verwerkt.

Het was pas in de 31e  minuut dat Zwaluwe gevaarlijk werd via Bart Martha maar de bal ging voor langs het doel van keeper Bas Bijkerk. Volkomen tegen de verhouding in en onverwachts kwam Zwaluwe op voorsprong. Een bal ging onder de voet van Mark Hendriks heen en toen was het voor de gevaarlijkste man van Zwaluwe Thijs ’t Hooft gemakkelijk om de bal langs de keeper van De Zwerver in het doel te schieten. Een domper voor de thuisploeg. De Zwerver had enige tijd nodig om de draad weer op te pakken. In de 44e minuut werd een kopbal van Guido Luiten nog uit het doel gekopt. Maar het was uitstel van executie. In de laatste minuut van de eerste helft werd een verre bal door Guido Luiten nog net voor de achterlijn gehaald en voor het doel gebracht. Gauthier Luwawa wist de bal aan een Zwaluwe verdediger te ontfutselen en tikte de bal door naar Robin Lodder. Zijn schot verdween in de uiterste hoek. Op een belangrijk moment werd de gelijkmaker gemaakt en konden beide ploegen gaan rusten. De vele toeschouwers hadden een leuke eerste helft gezien.

De tweede helft begon anders. De trainer van Zwaluwe (oud De Zwerver speler Vincent de Klerk) had zijn ploeg op scherp gezet zodat de ploeg sterk aan de tweede helft begon. De verdediging van De Zwerver had vooral moeite met de gevaarlijke Thijs “t Hooft. In de 51e minuut moest Bas Bijkerk redden op een schot van Joey Konings.

In de 59e minuut werd de geblesseerde en moe gestreden Gauthier Luwawa vervangen door Frank Hendriks. De wedstrijd werd rommeliger. De Zwerver kon de bal niet goed in de ploeg meer houden en Zwaluwe ging meer drukken. Toch had De Zwerver verdediging met Mathijs Vermaat en Simon van der Rhee in het centrum de aanvallers onder controle. En als laatste was keeper Bas Bijkerk die een aantal goede reddingen verrichtte. Stef Verloop kwam  in het veld voor de geblesseerde Robin Lodder. Gedurende de laatste 10 minuten was het De Zwerver die een aantal kansen kreeg via uitvallen. Maar Glenn Weijts was iets te zelfzuchtig en vergat de bal voor te geven aan de vrijstaande Frank Hendriks.

Na precies 90 minuten blies scheidsrechter Labeur af.  Beide ploegen maakten zich op voor de verlenging. Trainer Edward Knook wisselde Glenn Weijst voor Jorie Bieren. Maar in de verleningen gebeurde er weinig. De Zwerver probeerde wel maar schoten van Redouan El Akchaoui (die weinig kansen kreeg deze middag) en Guido Luiten gingen over het doel. Ook goede voorzetten van de veel opkomende Robert Kuipers konden niet in een doelpunt worden omgezet. Ook Zwaluwe kon niet echte meer gevaarlijk worden. Omdat er niet meer werd gescoord moesten uiteindelijk strafschoppen de beslissing brengen wie naar de finale gaat op 15 juni voor een plaats in de 2e klas.

De Zwerver begon slecht door de 1e strafschop te missen via aanvoerder Tom van der Linden. Robert Kuipers, Redouan El Akchaoui en Frank Hendriks troffen wel doel terwijl Bas Bijkerk een strafschop van Zwaluwe stopte en aanvoerder Pim Schonk van Zwaluwe overschoot. De laatste strafschop kon de beslissing brengen. Keeper Bas Bijkerk nam die verantwoordelijkheid en schoot de bal achter zijn collega Wesley Dekkers. De Schans ontplofte en uitblinker Bas Bijkerk werd bedolven zonder zijn medespelers. De Zwerver speelt de komende week de beslissingswedstrijd tegen Meerkerk. De wedstrijd wordt op neutraal terrein gespeeld en dat wordt bij Schelluinen.,

Opstelling : Bas Bijkerk, Robert Kuipers, Simon van der Rhee, Mark Hendriks, Tom van der Linden, Redouan El Akchaoui, Robin Lodder (Stef Verloop), Gauthier Luwawa (Frank Hendriks), Guido Luiten en Glenn Weijts (Joeri Bieren)