De Zwerver 2 verliest met 1-2 van reserve-hoofdklasser Papendrecht 2

VV Papendrecht 2

31 augustus 2019 12:30

Y. (Yannick) Govers

De eerste, echte officiële wedstrijd van de Zwerver 2 seizoen 2019-2010 was voor de KNVB-beker tegen Papendrecht 2. Deze tegenstander komt uit in de reserve-hoofdklasse, 2 klassen hoger dan de Zwerver. In de poule zitten naast eerder genoemde ploegen ook Nieuw Lekkerland 3 en Alblasserdam 2 (uitslag 3-5).

De wedstrijd vond op sportpark de Schans in Kinderdijk plaats, kortom een thuiswedstrijd. Voor de thuisploeg een moeilijke opgaaf om een goed resultaat te bereiken maar men zou het in ieder geval proberen onder het mom van ‘we gaan voor goud’. Niet alleen het verschil in nivo maar ook de hoge temperaturen zouden de klus zeker niet gemakkelijk maken. Uitgangspunt was in ieder geval samen te voetballen, elkaar te helpen en natuurlijk de gebruikelijke inzet tonen waarna je nooit zeker weet hoe het uitpakt.

In de kleedkamer aangekomen was te zien dat alles tot in de puntjes door Paul was verzorgd en dat Frank Bosselaar het fruit voor zijn rekening had genomen. In de volksmond zeg je dan ‘de spelers hoeven enkel en alleen nog te presteren’, aan de randvoorwaarden was voldaan. De Zwerver 2 beschikt over een grote groep spelers waarbij Falko en Luuk vandaag bij het 3de aansloten. Bjorn en Joeri kregen rust omdat zij niet 100% fit waren. Allen hopen binnen afzienbare tijd weer minuten te kunnen pakken. Er bleven 15 fitte spelers beschikbaar. Hiernaast waren er 2 keepers, Jorrin en Collin, beschikbaar waarbij laatstgenoemde, net terug van vakantie, op de bank zat.

De wedstrijd die onder leiding van scheidsrechter Govers om 12.30 uur begon, gaf in de openingsfase 2 zoekende teams te zien. Toch was het de Zwerver wat de eerste kans had. De centraal spelende Jan-Willem bediende zijn maatje Maurice maar die kon net niet goed afronden. De bal was wat onder Maus zodat kracht bij het afwerken ontbrak, jammer. Even later bediende de jonge Peter Maus die werd teruggefloten vanwege vermeend buitenspel, discutabel. Jorrin maakte even later een foutje waarbij onnodig een corner werd weggegeven maar wellicht was een polletje hieraan debet. De hoekschop werd met elkaar onschadelijk gemaakt. Ruim na de drinkpauze, ongeveer minuut 30, leed de Zwerver onnodig balverlies. Papendrecht profiteerde via de counter, speelde dit goed uit en via een intikker kon de 0-1 op het scorebord. Onverdiend op dat moment maar zij straften de zaak onverbiddelijk af. De Zwerver was in de eindfase van de eerste helft even van slag. De onderlinge afstanden werden groter, de druk op de bal minder en men had problemen met de lange bal waarbij opkomende tegenstanders de diepte zochten. Zo moest Frank met een prima sliding, na een inschattingsfout achterin, zijn ploeg behoeden voor een verdere achterstand. Op slag van rust kopte Maus nog naar Jan-Willem maar diens inzet leverde niet meer dan een corner op.

Na rust kwamen Erik, Jelle en Wilan in de ploeg voor Jan-Willem, Brian en Robbin waarbij Bokkie aangaf dat ie op was. Dit betekende dat de linkerflank nu compleet werd bezet door deze invallers. Na 50 minuten stoomde Wilan op en bood Frank de kans om vanaf afstand aan te leggen. De keeper van Papendrecht keerde de bal. Bij een counter even later kwam Jorrin uit zijn doel en gelukkig liep de situatie goed af. Na een uur kwam Rik in de ploeg voor Frank en nam zijn vertrouwde rechtsback-positie in. Een kopbal van Papendrecht waarschuwde de Zwerver maar de tussenstand veranderde niet. Met een ferme knal van afstand die maar ternauwernood naast ging, liet Wilan zich vervolgens gelden. Matthijs kwam in de ploeg voor Appie. Ook Jelle waarschuwde Papendrecht maar helaas zonder succes. De Zwerver had in de slotfase het betere van het spel, oogde net iets fitter en zette druk om te proberen de gelijkmaker te forceren. Helaas speelde Wilan in minuut 84 de bal tekort terug en werd dit genadeloos afgestraft, 0-2. De Zwerver gaf zich niet gewonnen en kreeg een halve kopkans voor Maus. De ingevallen Rik had op de rechterflank een goede aanvallende actie / voorzet waarna Matthijs voor 1-2 zorgde. De schouders werden er met elkaar nogmaals onder gezet en al moest het bij sommigen uit de tenen komen, het werd in ieder geval geprobeerd. Weer kwam Rik door op rechts, slingerde de bal voor en Jelle leek de zaak af te ronden. Helaas niet doeltreffend, vanuit een toch wel lastige positie knalde Jelle over, zonde. Er had voor de Zwerver meer ingezeten …

Na afloop kunnen we concluderen dat de Zwerver zeker geen speelbal was geworden van Papendrecht en wellicht door een rood-zwarte bril gezien zelfs recht had op een gelijkspel (en er ook dichtbij was). Er was nauwelijks sprake van onderling krachtsverschil en belangrijk was te zien dat er gewoon lekker gevoetbald werd en niet alleen maar achter de tegenstander werd aangelopen. Persoonlijke foutjes waren helaas de oorzaak van de nederlaag. Hier kan niet op getraind worden. Het vertoonde spel biedt hoop voor de nabije toekomst. In een vorig verslag schreef ik ‘één zwaluw maakt nog geen zomer’ maar denk er aan ‘twee zwaluwen ook niet’….We moeten met elkaar lekker doorgaan en open staan voor verbeteringen die er natuurlijk ook nog zijn. Met elkaar zijn we allen ambitieus en steken dat niet onder stoelen of banken. Mooi om te zien dat er een echt team stond wat voor elkaar door het vuur ging en na afloop met elkaar lekker de ontspanning opzocht….

Zaterdag 7 september zal de Zwerver 2 om 12.00 uur tegen en bij Alblasserdam 2 voor de 2de poulewedstrijd KNVB-beker aantreden.