de Zwerver 2 onnodig onderuit bij Alblasserdam 2

Alblasserdam 2

7 september 2019 12:00

L. (Leen) Kruithof

Werd vorige week nog onder een zomers zonnetje de 1ste wedstrijd in de poule voor de KNVB-beker met goed spel ternauwernood van reserve-hoofdklasser Papendrecht verloren, vandaag was alles anders. Geen thuiswedstrijd maar spelen bij en tegen het voor velen bekende Alblasserdam 2, een reserve 1ste-klasser. Niet in mooi weer maar oa. bij de warming-up fikse regenbuien.
De Zwerver 2 zou gaan spelen zonder Wilan die bij een oefening een blessure aan zijn elleboog had opgelopen. Ook Steven was afwezig nadat hij gehoord om als marinier naar de Bahama’s te moeten afreizen. Donderdag raakte Jelle geblesseerd op de training, na een ongelukkig knietje van Falko, en kon helaas ook niet spelen.

Vandaag zou Collin als keeper starten, daar waar vorige week Jorrin het doel verdedigde. Nu waren hun rollen omgedraaid.

De Zwerver had al vanaf de openingsfase problemen bij het opbouwen. De inspeelpass was te vaak onzuiver en de aannames niet zorgvuldig genoeg. Na een aftastende beginfase was het na ongeveer 10 minuten Collin die een poging van Alblasserdam keerde en naar de buitenkant verwerkte. Helaas kwam een tegenstander net voor aanvoerder Remy en werd de 1-0 aangetekend. Een vrije trap van Robbin even later werd aangeraakt en leverde niet meer dan een corner op. Maurice, vandaag ongelukkig spelend, kopte uit een hoekschop voorlangs. Een diepe bal van Raymond werd door Brian op waarde geschat. Brian kwam oog in oog met de keeper maar het leverde geen treffer op. Na een kleine 20 minuten spelen nam Bjorn een volgende corner. Jan Willem had een kansje maar de bal kwam bij Maus die op de paal schoot. Even later kreeg Maus een kleine mogelijkheid na een corner van Eric. Op de linkerkant benutte Bokkie zijn snelheid en kwam goed door. Hij leverde een goede voorzet af aan Maus die aan de verkeerde kant van de paal naast schoot. Even later een counter met Bokkie weer op snelheid die Brian bediende. Helaas aarzelde Brian iets te lang om doeltreffend af te ronden. In de slotfase counterde Alblasserdam. Collin kon de zaak niet neutraliseren maar Remy redde knap op de lijn.

Na rust kwam Rik in de ploeg voor Remy. De thuisploeg waarschuwde met een bal in het zijnet en de ingevallen Rik moest later ook nog redding brengen. Na een diepe bal van Alblasserdam kwam Collin uit zijn doel waarna de stand gelukkig niet veranderde. Bij een corner van de oranje-witten nam een speler uit de lucht de bal direct op de pantoffel waarna de lat werd geteisterd. Collin redde later knap en stijlvol op een afstandsschot en ook op een vrije trap. Matthijs en Joeri kwamen in de ploeg voor Peter en Eric. Even later loste Appie de hinkelende Brian uit voorzorg af. Na een doorkopbal van Maus kreeg Bokkie een kansje maar hij wachtte te lang. Met nog een kwartier te gaan kreeg Maus last van zijn hamstrings en uit voorzorg ging de Zwerver in eerste instantie met 10 man verder omdat men met de veldspelers was uitgewisseld. Reserve-keeper Jorrin, positief kritisch ingesteld, rende naar de kleedkamer om zijn kloffie als keeper te verruilen voor die van een veldspeler, klasse Jorrin. De laatste 10 minuten fungeerde Jorrin als spits en legde een aantal malen de bal goed af. Na een corner van Bokkie kreeg Appie een goede kopkans maar helaas .. Rik kwam aan de rechterkant goed door en na zijn voorzet werd de bal met de arm weggeslagen. De van grote afstand leidende scheidsrechter liet doorspelen terwijl vrijdag bij Duitsland – Nederland voor veel minder wel een strafschop werd gegeven. Enkele ogenblikken later kwam Rik weer goed door. Nu kreeg Bokkie een kans en schoot Appie uiteindelijk net naast. In de slotfase ging een tegenstander op de solotoer en werd niet aangepakt door onze verdedigers. Gelukkig was daar weer Collin die deze wedstrijd tot op het bot gemotiveerd was (spelen tegen zijn oude club). Na mistasten van Rik die een bal half raakte en vermoeid was, speelde Alblasserdam de mogelijkheid niet goed uit. Het laatste was een kansje van Bokkie maar de nipte nederlaag van 1-0 bleef staan, jammer.

Een onnodige nederlaag waar een gelijkspel op zijn plaats was geweest of in ieder geval had gekund. De Zwerver creëerde minstens net zoveel kansen als Alblasserdam, de ploeg van trainer Buwalda, zonder overtuigend te spelen. Bijna niemand haalde het nivo wat hij wel kan halen. Het gaat er bij voetbal niet alleen om hoeveel kansen je schept maar om hoeveel je er in schiet. Ik heb wel eens gehoord ‘als je niet scoort, kun je niet winnen’. Na de puike prestatie van vorige week was het nu individueel maar ook als team beduidend minder. Om een vergelijking met het bankwereldje aan te halen ‘prestaties in het verleden zijn geen garantie voor het heden’. Dit betekent nu even pas op de plaats en proberen de leermomenten op een goede wijze te verwerken. Met name de opbouw zal zorgvuldiger moeten, de aannames beter en er zal meer beweging in de ploeg moeten komen zodat het voor de man met de bal makkelijker is om iemand in te spelen voor een voetballend vervolg.

Komende dinsdag 10 september zal door de Zwerver 2 geoefend worden bij Lekkerkerk 2, aanvang 20.00 uur.

Zaterdag 14 september staat voor de Zwerver 2 om 12.30 uur op de Schans de 3de en laatste poulewedstrijd KNVB-beker gepland tegen Nieuw Lekkerland 3.