Donderdag 22-08-2019 de Zwerver 2 – Dilettant 2 4-2 (rust 3-0) Vriendschappelijk

Dilettant 2

22 augustus 2019 20:00

H.B. (Rick) Schuitemaker

Voor de Zwerver 2 heeft de eerste oefenwedstrijd seizoen 2019-2020 plaatsgevonden. Na diverse trainingen en een geslaagd trainingskamp met de complete selectie in Wintelre (Henny nog bedankt !) werden op donderdagavond 22 augustus, een trainingsavond, de degens gekruist met Dilettant 2 (‘van de overkant’). Dit geschiedde gelijktijdig met een oefenwedstrijd van de Zwerver 1 die op het Jan Stam toernooi bij Wieldrecht nipt met 4-3 verloren van Dubbeldam 1 (zondag).

Zo aan het begin van dit nieuwe seizoen beschikt de Zwerver over een uitgebreide selectie waarbij afgelopen dinsdag een voorlopige splitsing is aangebracht. De selectie van de hoofdmacht van trainer Edward Knook bestaat uit 18 spelers en voor het 2de zijn er 23 spelers die deel uit maken van de groep. Dit alles is nog zonder de 6 selectie-keepers die onderling moeten uit gaan maken wie waar komt te spelen. Kortom uitgebreide groepen waarbij de onderlinge concurrentie hevig is en niemand op voorhand zeker is van zijn plaats en zo hoort dat.
De spelersgroep van de Zwerver 2 vanavond bestond uit 17 veldspelers en de keepers Collin en Jorrin. Collin moet nog op vakantie en speelde vanavond. Jorrin is net terug van vakantie, heeft pas 1 training in de benen (of handen) en zal komende zaterdag het doel verdedigen. De nieuwe trainer Gert gaf in de bespreking aan dat iedereen aan spelen toe zou komen maar dat er niet naar het klokkie gekeken zou worden om iedereen exact even veel speelminuten te geven. Er zou doorlopend gewisseld worden. Sommigen hebben meer getraind dan anderen en de trainingsopkomst zou beloond worden. Duidelijk was toen al dat het vele wisselen zou kunnen leiden tot een ‘duiventil’ en de organisatie in het veld niet ten goede zou komen maar het was maar oefenen in de voorbereiding.

In de openingsfase was het aftasten van beide ploegen en kijken hoe er het beste gespeeld zou kunnen gaan worden. Nadat Dilettant gevaarlijk counterde, was het eerste wapenfeit van de Zwerver een schot over van de jonge Peter. Even later was Raymond die Brian op de vleugel wegstuurde. De voorzet van Brian was bestemd voor Maurice die bij de eerste paal opdook maar het was uiteindelijk Appie die koppend voor de 1-0 voorsprong van de thuisploeg zorgde. Na een kwartier spelen nam de goed spelende Bjorn een corner die overtuigend door Maus tegen de touwen werd gekopt. De 2-0 was een mooie (spitsen) goal !
Halverwege de eerste helft gaf Maus druk op de verdedigers van de bezoekers wat resulteerde in een aantal halve kansen voor enkele spelers maar zonder succes. Na een half uur spelen nam Bjorn een vrije trap en plaatste de bal op het hoofd van Brian die het 3de kopdoelpunt van de avond binnen knikte, 3-0. Inmiddels voetbalde de Zwerver wat gemakkelijker dan Dilettant en de sfeer werd grimmiger. Er vonden diverse forse overtredingen plaats waarbij een overtreding op Appie zelfs in dit oefenpotje met geel bestraft moest worden.

Na rust kwamen Jelle, Erik, Steven, Frank en Wilan binnen de lijnen voor Remy, Bjorn, Matthijs, Jan-Willem en Peter.

Falko en Luuk zouden de 2de helft gaan warmlopen en iets later gaan deelnemen aan de wedstrijd.
Net na de pauze gaf Brian een voorzet die door Appie niet koppend kon worden verzilverd doordat de bal in het zijnet verdween. Even later nam Jelle een vrije trap die net niet door Steven kon worden omgezet tot een doelpunt maar Appie zorgde bij de 2de paal voor 4-0. Brian en Appie werden vervangen door Luuk en Falko, beiden vorig jaar deel uitmakend van lagere teams en zich nu konden laten zien. Luuk kon helaas de trekker niet over halen voor nog een goal na goed aangespeeld te zijn door Maus. Jammer van deze 100% kans. De nog niet gewisselde Rik, Raymond en Maus maakten na ongeveer een uur spelen plaats voor de terug gewisselde Peter, Remy en Matthijs. Het werd door het vele wisselen rommeliger in het veld en de organisatie stond niet helemaal. In de 70ste minuut kwam een aanvaller van Dilettant voor Remy, die net iets te laat reageerde. Aanvoerder Remy kon de zaak niet meer herstellen en keeper Collin, overgekomen van Alblasserdam, moest helaas de / zijn eerste tegentreffer incasseren, 4-1. Even later was het niet handig handelen van Wilan waarna de bal terecht op de stip ging. Collin had geen verweer tegen de ingeschoten strafschop en stond het plotsklaps 4-2. Na een mislukte poging van Falko probeerde Luuk de bal nog te verzilveren maar ondanks enkele mogelijkheden lukte het Luuk, net terug van vakantie, vanavond niet om een doelpunt te scoren. In de 80ste minuut was het de leidsman die een einde maakte aan de wedstrijd. Het commentaar van de bezoekers werd hem teveel, jammer dat zo iets in een oefenpotje moet gebeuren.

De eerste winst is binnen, iedereen heeft gespeeld, het gehele team (uitgezonderd keeper Collin) is gewisseld.

Er waren positieve punten  te zien maar ook zaken waar verbetering in moet gaan komen. Een verdiende overwinning in een nuttige oefenpartij maar er is nog veel werk aan de winkel. Het zal beter moeten ! Er zal meer, sneller en nauwkeuriger gecombineerd dienen te worden waarbij men beter in de organisatie moeten blijven (coaching !) en duidelijkere afspraken moet maken.
Ik ben en zal positief kritisch blijven ondanks dat dit pas de eerste wedstrijd was maar dat er mogelijkheden zijn voor de Zwerver 2 is duidelijk. We mogen, kunnen, nee moeten ambitieus zijn en ‘voor goud gaan’ dit seizoen.

Komende zaterdag 24 augustus zal de Zwerver 2 om 12.00 uur op de Schans oefenen tegen Pelikaan 3.