Het tweede speelt onder tropische weersomstandigheden

Pelikaan 3

24 augustus 2019 12:00

A. (Bram) Geerling

Zaterdag 24-08-2019 de Zwerver 2 – Pelikaan 3 4-0   (rust 1-0)            Vriendschappelijk

Onder tropische weersomstandigheden stond voor deze zaterdag de 2de oefenwedstrijd voor de Zwerver 2, uitkomend in de reserve 2de klasse, voor het nieuwe seizoen op het programma. Na een overwinning met matig spel van 4-2 op Dilettant 2, diende vandaag tegen Pelikaan 3 gespeeld te worden. Dit team uit Zwijndrecht, uitkomend in de reserve 1ste klas, herbergde heel veel jonge spelers met een geroutineerde keeper. Helaas kon er nog niet op het hoofdveld gespeeld worden en diende in de hitte op het kunstgrasveld gespeeld te worden maar gelukkig was de aanvangstijd 12.00 uur. Bram Geerlings zou als leidsman optreden nadat aanstellen middels de scheidsrechtervereniging onverwachts haperde. Bram bedankt, je voelde de partij prima aan waarbij de spelers je het niet lastig hebben gemaakt. Bram lastte terecht drinkpauzes in om vochtverlies aan te vullen. Dit aanvullen werd overigens na de wedstrijd ook nog door velen gedaan.

Bij de Zwerver 2 is Gert de Kruijk dit seizoen de nieuwe trainer die Arthur Dorré heeft opgevolgd. Gert is geen onbekende op de Schans omdat hij er al eerder 4 jaar werkzaam is geweest. Rein de Bruin (assistent-trainer) en Paul Hol (assistent-scheidsrechter – materiaalman) waren vorig seizoen al actief bij dit team. Gelukkig zijn zij ook dit jaar weer van de partij. Zij kennen hun ‘papheimers’ en weten hoe alles reilt en zeilt binnen het team en de club. Heel fijn dat deze vaak ondergewaardeerde krachten zijn gebleven !

Het eerste wapenfeit deze wedstrijd kwam van Brian die na diverse combinaties voorlangs schoot. Pelikaan antwoordde met een grote mogelijkheid die gelukkig niet verzilverd werd. Een prachtige lange bal van Raymond (‘kleine Paul’) werd door Maurice op waarde geschat en keurig omgezet tot een doelpunt, 1-0. Helaas moest Bjorn met klachten aan het bovenbeen na een kwartier vervangen worden door Rik waardoor Remy en Raymond samen weer centraal kwamen te spelen. De volgende mogelijkheid die zich aandiende was een kopkans voor Pelikaan die keeper Jorrin niet aan het wankelen bracht. De in de eerst helft goed spelende Jan-Willem was net voor de drinkpauze dichtbij een doelpunt maar helaas …  Nadat Brian nog een keer over schoot, was het Pelikaan wat later die hun poging naast het doel van Jorrin zagen verdwijnen. In de slotfase van de eerste helft kreeg de Zwerver nog enkele mogelijkheden na goede voorzetten van eerst Rik en later Jelle maar ook nu helaas …  Maus en JW konden vervolgens ook het net niet doen bollen voor een volgende treffer. Voor de pauze was ook fijn om te zien hoe Wilan uiterst scherp verdedigde, de energie droop er vanaf.
De talentvolle Peter kwam na rust in de ploeg voor Jelle. Appie had de mogelijk de voorsprong uit te bouwen maar strandde in een 1:1 situatie met de keeper en had Maus niet gezien. Een balletje breed had een intikkertje in een gapende goal geweest, jammer. Even later kregen Maus en Appie de mogelijk, verkregen vanuit de kluts binnen de vijandelijke 16-meter, om de tussenstand op te krikken maar dit lukte niet. Na een geslaagde actie van Appie zorgde hij voor de 2-0 met de opmerking die ik hoorde ‘de keeper ging niet geheel vrijuit’. JW en Maus werden vervolgens vervangen door Falko en Erik. Afgelopen donderdag nog onzichtbaar maar nu echt deelnemend aan het spel had Falko een prima voorzet naar de voor hem bekende Brian maar jammer genoeg geen doelpunt. Erik schoot even later naast en had vervolgens in mijn ogen een strafschop verdiend maar de scheidsrechter liet doorspelen. Luuk en Joeri kwam na een uur binnen de lijnen voor Brian en Appie. Op de rechterkant ging vervolgens Falko aan de haal en gaf een prima voorzet op Luuk die niet aarzelde en voor de 3-0 tekende. Pelikaan had het inmiddels (conditioneel) moeilijk maar waarschuwde nog een keer. Na goede steekbal moest Jorrin handelend optreden om zo een ‘clean sheet’ (de nul) te houden. Jelle kwam terug in de ploeg en kwam op de plaats van Wilan te spelen. Joeri, als spits ingevallen, kreeg een kansje maar het bleek nog te vroeg. Steven, wellicht beter bekend als ‘Bots’, was de volgende die in scoringspositie kwam. Helaas ging hij voor eigen kans en dit leverde schaterend de opmerking vanuit de dug-out op van ‘ego’. Een goede diepe bal van Raymond (of was het Paul ?) zorgde ervoor dat Joeri ongehinderd door kon gaan. Joeri twijfelde niet, haalde de trekker over en rondde beheerst af, eindstand 4-0.

Concluderend kunnen we stellen dat het een uiterst zinvolle oefenpartij is geweest tegen een jonge, uiterst sportieve tegenstander die ook kwam om te voetballen. Onder leiding van een prima leidsman werd op het kunstgrasveld, ondanks de hoge temperaturen, een leuke pot voetbal neergezet. Belangrijk is dat er naast hard werken ook echt gevoetbald is waarbij veelal de opbouw rustig en verzorgd was en zo combinerend naar een aanvalsopzet werd overgegaan. We zijn op de goede weg en moeten vooral zo doorgaan. We weten ‘één zwaluw maakt nog geen zomer’ maar het vertoonde spel was een stuk beter dan donderdag. We mogen even genieten van dit goede resultaat en spel maar in ieder geval niet denken dat we er al zijn.
Volgens referee Bram was de hardwerkende en weer buffelende Steven de beste man op het veld en verdient hiermee …… een compliment. Ik sluit me hierbij aan maar wil niemand tekort doen want het was een echte teamprestatie !

Zaterdag 31 augustus zal de Zwerver 2 om 12.30 uur op de Schans voor de KNVB-beker spelen tegen het in de reserve-hoofdklasse uitkomende Papendrecht 2.