Onnodige nederlaag de Zwerver 2 bij IFC 2

IFC 2

21 september 2019 12:15

H.G. (Harry) Janssen

Zaterdag 21 september stond voor de Zwerver 2 de eerste wedstrijd van de competitie 2019-2020 op het programma. Onder een lekker (najaars)zonnetje vond de wedstrijd plaats op het kunstgras hoofdveld van sportpark de Schildman in Hendrik-Ido-Ambacht. De tegenstander was IFC 2, een ploeg die vorig jaar op een haar na de nacompetitie miste, daar waar de Zwerver 2 uitgeschakeld werd door Groot-Ammers 2. IFC 2 staat onder leiding van de joviale trainer Arie Visser die in de jeugd voor de Zwerver werkzaam was geweest en onze spelers, voor mij verrassend genoeg, bij de voornaam verwelkomde.
De oefen- en bekerwedstrijden waren met wisselend resultaat afgesloten en nu zou het moeten gaan gebeuren. Er leven hoge ambities bij een ieder die nu ‘om het echie’ waar gemaakt dienden te worden. Er zouden geen excuses meer zijn en prestaties dienden met elkaar te worden geleverd.

Deze week was er prima getraind en donderdag zijn er nog foto’s door Peter Lodder gemaakt die door Arie Deelen op de site zijn geplaatst, bedankt mannen ! Op het laatste moment waren er nog wijzigingen in de samenstelling van de groep waar bleek dat Wilan 6 weken naar Amerika gaat. Bij het eerste elftal was Mathijs ziek en Robbin zou onverwacht na 45 minuten spelen bijsluiten bij de hoofdmacht van Edward Knook die bij Rozenburg hun eerste 2de klasse duel zouden afwerken (2-1 verlies).

In de openingsfase bediende Jelle Jorie op een keurige wijze. Jorie leek de actie doeltreffend af te ronden, ware het niet dat Frank de bal een laatste zetje gaf. De bal die een goal opgeleverd zou hebben, werd nu verlengd. Helaas werd het doelpunt nu vanwege buitenspel afgekeurd. Een domper want een 0-1 voorsprong na 3 minuten had zo lekker geweest. Een misverstand in de verdediging tussen de ervaren aanvoerder Remy en Raymond resulteerde in een vrije trap voor IFC. De bal werd voor geslingerd en het was alle hens aan dek binnen onze 16. Keeper Michael bracht met enkele goede reddingen en reflexen redding en wellicht had een handsbal van Bjorn op de stip gekund. De Zwerver kwam goed weg in deze onoverzichtelijke, hachelijke situatie. Halverwege de eerste helft hadden Bjorn en Bokkie problemen na een luchtduel. Bjorn kon niet verder met een ei op zijn hoofd en werd vervangen door Frank Stam. Bokkie zijn wenkbrauw lag open en diende verzorgd te worden. Er diende dus tijdelijk met 10 man verder gespeeld te worden. Na verloop van tijd kwam Bokkie gelukkig terug. Na een minuut of 35 kwam de Zwerver op een 1-0 achterstand nadat buitenspel werd omzeild en verdedigend niet werd ingegrepen. Even later werd Bokkie uitgespeeld maar Michael wist de inzet te keren. De Zwerver kreeg een vrije trap tegen van de soms warrig leidende scheidsrechter Janssen. Michael zou bij een uittrap de bal met de hand net buiten het strafschopgebied geraakt hebben. De leidsman stuurde Bokkie naar de kant om zijn wenkbrauw te verzorgen maar liet de vrije trap wel direct nemen. De bal werd in de hoek geschoten en de thuisclub stond met 2-0 voor. De goed spelende Erik, wiens hand in het verband zat, speelde Jorie aan maar diens inzet ging naast. De Zwerver, met een voorhoede die snelle spelers herbergde, had te weinig druk naar voren en kwam (te) weinig aan voetballen toe. Men miste een balvast aanspeelpunt. Een keurige steekbal van Erik werd door Frank opgepikt die de tegenstander te vlug af was en werd geraakt. De toegekende strafschop werd door Frank zelf omgezet in een doelpunt, 1-2 net voor rust.

Na rust kwam Matthijs binnen de lijnen voor Bokkie die zoals afgesproken naar Rozenburg ging. Vlak na de pauze kwam IFC op een 3-1 voorsprong toen de Zwerver te veel keek en te weinig ingreep bij combinatiespel van de tegenstander. Erik speelde later Frank aan die een goede actie maar diens schot ging over. Het bleek dat de leidsman veel op appelleren reageerde en IFC daar goed op inspeelde. Men riep bij elk duel en om de haverklap lag een speler op het kunstgras, moest verzorgd worden en het tempo werd gebroken. Joeri verving Jelle en Falko kwam in de ploeg voor Brian. Diverse de Zwerver spelers kregen vervolgens nog halve kansjes / mogelijkheden maar de score veranderde niet meer.

Een onnodige nederlaag was een feit, jammer. Nu de rug rechten en volgende week kans op revanche in een thuiswedstrijd tegen Dubbeldam 2.

Zaterdag 28 september zal de Zwerver om 12.30 uur op de Schans de degens kruisen met Dubbeldam 2 dat vandaag met 3-1 te sterk was voor DFC 2.