Verdiende overwinning in Dordt

DFC 2

12 oktober 2019 12:00

J.P.C. (Jimmy) Beljaars

Vorige week zaterdag 5 oktober kon de wedstrijd op de Schans van de Zwerver 2 tegen buur Nieuw Lekkerland 2 geen doorgang vinden na de vele regenval. Deze week had het weer veel geregend en het was afwachten hoe het grasveld van DFC in Dordrecht zich daar onder gehouden had. Gelukkig kon er gewoon gespeeld worden, al was het veld erg zwaar en niet te vergelijken met het kunstgrastrainingsveld van de Zwerver.
De Zwerver 2 beschikt dit seizoen over een grote, ambitieuze spelersgroep die een mix van ervaren spelers met jonkies herbergt en kwaliteit in zich heeft. Er werd naar Dordt afgereisd met een 18 koppige spelersgroep waardoor de trainer keuzes had moeten maken welke 11 dit keer mochten starten. ‘De keuze is reuze’ en betekent dat er veel spelers in de dug-out op hun kans zaten te wachten. De druk lag dus bij de basisspelers die dienden te presteren.
De wedstrijd stond onder leiding van scheidsrechter Beljaars die geen problemen kende om de wedstrijd tot een goed einde te brengen. Om 12.00 uur floot de man met de fluit voor de aftrap die direct al in de openingsfase voor zowel de Zwerver als voor DFC kleine kopkansen te zien gaf. Ook een mogelijkheid voor Maurice en de rebound van Jan Willem gaven niet meer dan dreiging te zien. Na 10 minuten had de Zwerver een prima aanval waar diverse spelers bij betrokken waren. De weer goed spelende Eric gaf de bal uiteindelijk aan Frank Hendriks die bij de eerste paal tegen de keeper schoot. Een mooie aanvalsopzet zonder beloning. Even later was het wederom Eric die Frank een kans bood maar ook nu was de DFC-keeper een sta-in-de-weg.  Weer wat later dezelfde hoofdrolspelers waar na een kopballetje van Frank, dit keer Eric niet kon afronden. Het vizier van Frank stond vandaag niet op scherp nadat Maus hem een volgende kans bood en hij weer tegen de goalie schoot. Kansen voldoende maar nog geen doelpunten. Echte wapenfeiten van de thuisploeg waren er niet of nauwelijks maar keeper Jorrin moest handelend optreden na een poging van afstand. Vlak voor de thee speelde Jan Willem de bal naar Eric die zijn schot stijlvol door de DFC-doelman uit de kruising zag worden getikt. De rust werd bereikt met een Frits van Turenhout tussenstand, nul-nul.

In de rust werd aangegeven gewoon te blijven voetballen en het tempo / de druk hoog te houden. Frank gaf aan niet helemaal lekker te zijn en werd vervangen door Jorie. Steven kwam binnen de lijnen voor Jan Willem om nog meer kracht aan het spel toe te voegen. Het wachten was op de openingstreffer en tot DFC zou breken want dat leek een kwestie van tijd.
Eenmaal uit de kleedkamers terug op het veld moest keeper Jorrin bij een corner direct vol aan de bak, zo gezegd, zo gedaan. Een vrije trap van Jelle was net iets te scherp voor Eric die inmiddels op ‘10’ was gaan spelen. De Zwerver zette aan en gaf steeds meer druk op DFC wat het (conditioneel) moeilijk had. Jorie, die een prima invalbeurt had, kreeg een kans maar zag een glijdende verdediger van DFC redding brengen. Jorie liet zich niet kennen en zette enkele minuten later aan maar zag zijn schot aan de verkeerde kant van de paal naast gaan. Toch was het Jorie die in de 55ste minuut de score meer dan terecht open brak. Jelle gaf de bal aan Brian die op zijn beurt Jorie vond waarna de bal tergend langzaam over de doellijn verdween, 0-1. Weer even later speelde Maus Jorie aan maar die miste nu even de controle waardoor de keeper de schade beperkt kon houden. Toch moest ook de keeper van de Zwerver zijn kunnen tonen nadat een geblokte, hoge bal gevaarlijk werd maar Jorrin stond paraat. Na een combinatie Jelle – Jorie – Brian werd Maus in stelling gebracht en de 0-2 kon worden genoteerd. Peter kwam in de ploeg voor aanvoerder Remy en nam simpelweg diens positie in. Na druk zetten was een grote kans helaas niet aan Brian besteed. Even later was het wel weer prijs. Storen leverde balbezit op en Jorie speelde Maus aan die slim Eric in scoringpositie bracht. Dit keer was het wel raak, 0-3 door Eric. Matthijs en Joeri kwamen in de ploeg voor Brian en Eric. Een afstandsschot van DFC spatte even later verrassend op de lat uiteen. Joeri zette aan de andere kant Jorie voor de keeper maar ook nu bracht de DFC-doelman redding. Raymond liep vrij ongelukkig nog tegen een gele kaart op in deze uiterst sportieve wedstrijd. Na een vrije trap van DFC was het even een flipperkast voor het doel van Jorrin maar die kon knap een ‘clean sheet’ houden. De nul houden is iets waar menig keeper jaloers op zal zijn. Het laatste wapenfeit van de wedstrijd leek op een herhaling. Weer was het de ingevallen Joeri die Jorie voor de keeper zette maar de 0-3 veranderde niet meer.

Conclusie: een uiterst verdiende overwinning waar DFC er met 3 tegentreffers nog genadig van af kwam. De Zwerver zal voor de goal doeltreffender met de kansen moeten omgaan maar de 0-3 overwinning is netjes !

Komende zaterdag staat, als de weergoden en de toestand van het veld het toelaten, de derby de Zwerver 2 – Nieuw Lekkerland 2 om 12.30 uur op de Schans op het programma nadat deze eerder was afgelast en nu al wordt ingehaald.