Verdiende winst; toch nog ff billenknijpen

Oranje Wit 3

9 november 2019 12:00

A.C. (Kristian) Versluis

Na enkele overtuigende overwinningen stond voor de Zwerver 2 vandaag de thuiswedstrijd tegen Oranje Wit 3 op het programma, een ploeg die slechts één puntje minder had. Voor beide ploegen was het dus noodzaak om de volle buit binnen te slepen om bovenin aan te blijven haken. Dit diende te gebeuren op de Schans daar waar het hoofdveld ‘zwaar’ en op plaatsen ongelijk is, kortom heel wat anders als spelen / trainen op kunstgras maar natuurlijk omstandigheden waar beide teams last van hebben. Bij de Zwerver zijn plannen voor renovatie van het hoofdveld komende zomer en wordt nadrukkelijk gehoopt dat dit ook uitgevoerd zal kunnen gaan worden.

Het ambitieuze de Zwerver 2 werd ingepeperd om te waken voor onderschatting. De laatste overwinningen van de thuisploeg waren tegen ploegen die zich momenteel in de onderste regionen bevinden maar Oranje Wit zou van een ander kaliber zijn. De wedstrijd stond onder leiding van de heer Versluis, een jonge scheidsrechter die geen problemen kende in deze sportieve partij.

In de bespreking werd de speelwijze besproken en puntjes op de i gezet zodat voor iedereen duidelijk was wat zijn rol in het geheel was. Trefwoorden in de bespreking in willekeurige volgorde waren presteren, teamgeest, beleving, slimheid, simpel en natuurlijk winst.

In de openingsfase snelde Frank er vandoor en zorgde dat de bal bij Maurice kwam. Maus kon wel koppen maar richting doel lukte niet. De afvallende bal werd door Frank met een halve omhaal kunstig tegen de touwen geschoten. Lekker om al in de 1ste minuut op een 1-0 voorsprong te komen, wat een lekkere ruggensteun voor het vervolg geeft. Oranje Wit 3 is een leuke ploeg die voetballend goed voor de dag komt. Toch was het de Zwerver, dat na een vrije trap waarna de leidsman vervolgens voordeel gaf (na appel voor een strafschop) via Maus op een 2-0 voorsprong kwam. Even later was het Peter die Steven bediende, die op zijn beurt de bal voor gaf. Maus stapte slim over de bal heen en maatje Jan-Willem leek de score te verhogen maar de keeper redde en ook de rebound van JW zorgde er niet voor dat de tussenstand werd veranderd. Een vrije trap van afstand van Robbin was voor de keeper van de gasten. Een voorzet van Frank kon door Brian niet worden omgezet in een doelpunt. Halverwege de eerste helft ging Bokkie op weg naar een treffer maar het werd hem net niet en ook Frank werkte aan de verkeerde kant van de paal de bal naast. Tot dus verre allemaal wapenfeiten van de thuisploeg maar na 25 minuten moest keeper Collin vol op de pedalen. In korte tijd redde hij tot 2 maal toe prima op inzetten van Oranje Wit. Ook een daarop volgende corner verdween gevaarlijk voorlangs maar de nul kon met elkaar worden vastgehouden. Even later werd Bokkie verschalkt maar gelukkig bracht Collin wederom redding. Een afgemeten voorzet van Frank werd door Maus op waarde geschat en het scorebord kon naar 3-0. Na een uitval van Oranje Wit moest Collin met de voet redding brengen. Op slag van rust counterden de bezoekers en omspeelden de uitkomende Collin maar de prima spelende Bjorn wierp zich in de baan van het schot en zorgde dat het niet meer dan een hoekschop opleverde.

In de rust werd aangegeven gewoon door te blijven gaan en geen gas terug te nemen. De wedstrijd was nog niet gestreden en in de rust worden nooit punten uitgedeeld.

Eenmaal uit de kleedkamer gaf Brian een voorzet richting Maus maar de bal was net iets te hoog. Oranje Wit tapte de tweede helft uit een ander vaatje en zette aan. Bokkie moest redden ten koste van een corner die vervolgens net naast werd gekopt. Na een corner van Bjorn was het aan de andere kant ook gevaarlijk maar bracht geen verandering in de tussenstand. Ook niet toen Maus de uitkomende keeper omspeelde en vervolgens met wat geluk redding zag brengen. In de 53ste minuut speelde Maus de op snelheid liggende Frank aan die alleen uitkomend voor de keeper niet succesvol kon afronden. Even later verscheen Frank weer in een dergelijke situatie maar de inzet, nu van Maus, werd op de lijn gekeerd. Na een uur speelde Maus weer Frank aan die nu tegen te keeper schoot en de goal die uit de rebound werd gescoord werd afgekeurd. In de 65ste minuut zorgde Oranje Wit dat de 1-3 op het bord kon nadat een kopbal tegen de touwen kwam. Even later leverde Brian een voorzet die door Maus werd ingekopt maar door de keeper van de bezoekers uit de bovenhoek werd geranseld. Na 70 minuten kwam Erik in de ploeg voor Frank die zijn hamstrings voelde. Vervolgens kwam Brian alleen voor de keeper maar schoot tegen de goalie aan. Nadat Erik Maus had aangespeeld bleek de keeper weer een sta-in-de-weg. Uit voorzorg werd Bokkie met beginnende klachten aan de hamsters door Raymond vervangen. Rond de 80ste minuut kwam Jelle voor Peter. Een prachtige bal van Erik kwam via Brian bij Maus maar ook vandaag teisterde Maus met een kopbal de lat en kon de rebound helaas ook niet verzilveren. Joerie kwam de laatste 10 minuten voor Brian in de ploeg. In de 85ste minuut had Oranje Wit een uitval en zorgde bij de 1ste paal voor 3-2. In de slotfase was de Zwerver via Maus nog enkele keren dichtbij een volgende treffer maar het was toch nog ff billenknijpen.

Mannen een lekkere overwinning waarbij het onverwachts en onnodig spannend is gemaakt / geworden. De kansen moeten beter benut worden zodat men aan het eind niet meer in spanning hoeft te zitten of in de problemen komt. Kansen benutten, afronden en scoren zijn redenen om op de trainingen aan te werken.

Zaterdag 16 november zal de Zwerver 2 om 14.30 bij en tegen Groot-Ammers 2 spelen, weer een moeilijke partij.