GEEN ECHTE DERBY TUSSEN NIEUW LEKKERLAND EN DE ZWERVER

Nieuw Lekkerland 1

11 november 2017 14:30

J. Meeuwse

Na de poule fase in het bekertoernooi werden Nieuw Lekkerland en De Zwerver aan elkaar gekoppeld om te strijden voor een volgende ronde. In het verleden werden er boeiende voetbal gevechten “uitgevochten” tussen de beide ploegen en droeg de wedstrijd de naam “Old Firm”.

Zaterdag 12 november werd het geen echte derby tussen de beide ploegen. Dat kwam door het verschil in speelstijlen maar ook door de scheidsrechter. De KNVB had voor deze vaak beladen wedstrijd de jonge  Meeuwse aangesteld in plaats van een ervaren scheidsrechter die zo’n wedstrijd aanvoelt. En daardoor werd het een rommelige wedstrijd met aan het einde een onnodige rode kaart voor Lucas Adelino. Uiteindelijk won Nieuw Lekkerland verdient met 3-0 de wedstrijd en gaat door in het bekertoernooi.

Het begin van de wedstrijd was voor de Zwerver. Er werd druk gezet op de verdediging van Nieuw Lekkerland en dat resulteerde in de 8e minuut in 2 vrije gevaarlijke vrije trappen door Robert Kuijpers in de doelmond van Nieuw Lekkerland maar de ervaren keeper Edward de Groot kon deze onschadelijk maken.

Via combinatiespel probeerde Nieuw Lekkerland de aanval te zoeken. In de 12e minuut was het bijna Kevin Korrel die volledig vrijstaand de bal verkeerd raakte.

Het belangrijkste moment van de wedstrijd kwam in de 19e minuut. Keeper Bas Bijkerk verwerkte een hard schot van Okan Asian tot corner. Bij deze corner werd keeper Bas Bijkerk onder de voet gelopen door een aanvaller van Nieuw Lekkerland en bleef geblesseerd op de grond liggen. Scheidsrechter Meeuwse liet doorspelen en het was voor Marc Kruiper een klein kunstje om de bal in het lege doel te koppen. Ondanks heftige protesten bleef de scheidsrechter bij zijn beslissing en kwam de stand 1-0 op het scorebord.

Dat was een breekpunt in de wedstrijd. De Zwerver moest aanvallen en Nieuw Lekkerland kon rustig verdedigen. en met de ervaren Gert Jan Stout als laatste man kreeg De Zwerver niet echt voet aan de grond. Via lange ballen werd geprobeerd spits Wesley Kassels te bereiken en ook de snelle Abdel Es-Soualhi maar echte kansen kwamen er niet.  Nadat ook de scheidsrechter niet blies voor een harde overtreding op Simon van de Rhee was het aan de spelers om de wedstrijd niet te laten ontaarden.

Echte mogelijkheden op een doelpunt kwamen er niet meer in de eerste helft en de spelers gingen rusten met een terechte 1-0 voorsprong voor Nieuw Lekkerland

Vlak nadat de spelers aan de 2e helft begonnen kwam de genadeklap voor De Zwerver. Een verkeerd geraakt bal door een verdediger van De Zwerver kwam bij de snelle en gevaarlijke Oklan Asian terecht die wel raad wist met het buitenkansje. Zijn harde schot verdween in de hoek langs een kansloze keeper Bas Bijkerk.

Na deze dreun was het in de 2e helft Nieuw Lekkerland die grote kansen kreeg om de voorsprong verder uit te breiden maar daar slordig mee omging of keeper Bas Bijkerk lag in de weg. Aan de andere kant had zijn college Edward de Groot weinig te doen. De Zwerver had niet de macht om een gevaarlijke aanval op te zetten. Voor de toeschouwers werd het een matig duel.

In de 82e minuut was er even emotie toen Lucas Adelino verkeerd reageerde op een overtreding op hem en kon vertrekken. Dat Rick Lodder vlak voor tijd nog de 3-0 liet aantekenen was slechts voor de statistiek van belang.

Na precies 90 minuten blies de scheidsrechter af en ging Nieuw Lekkerland naar de volgende ronde in het bekertoernooi.

Opstelling
Bas Bijkerk, Robert Kuijpers, NJiels Verloop (Raymon Kamerling), Simon van de Rhee, Mike Lodder, Bennie Reuvers, Robin Lodder (Robbin van der Bok), Lucas Adelino, Gauthier Luwawa, Wesley Kassels, Abdel es-Soualhi